Mänsklig Säkerhet

Ett nätmagasin med syfte att bredda, fördjupa, informera och nyansera den säkerhetspolitiska debatten i Sverige

  • Förstasidan
  • Debatt
  • Analys
  • Ämneskategorier
    • Bistånd & utveckling
    • Diplomati & dialog
    • Folkrätt
    • Fredsbyggande
    • Inrikespolitik
    • Klimat & säkerhet
    • Kvinnor, fred & säkerhet
    • Press- och yttrandefrihet
    • Terrorism & radikalisering
    • Utrikespolitik
  • Geografiska områden
    • Afrika
    • Asien
    • Kina
    • Europa
    • Latinamerika
    • Mellanöstern
    • Ryssland
    • USA och Nordamerika
  • Fredens framtid
  • Om magasinet
    • Vår idé
    • Redaktionell policy
    • Skriv för oss
    • Skribenter
    • Redaktionen
  • Kontakt
  • English

Hållbar fred i Syrien kräver mer än medling

2016-11-15 By Adel Elsayed Sparr 1 kommentar

Adel Elsayed Sparr, Deputy Director vid WANA Institute i Jordanien. Foto: Privat
Adel Elsayed Sparr, Deputy Director vid WANA Institute i Jordanien. Foto: Privat
ANALYS EU:s intentioner att utöver medling börja planera för insatser efter en framtida syrisk fred är mycket välkomna. Men en sådan plan kräver förberedande insatser redan nu, annars är risken stor att Syrien faller tillbaka i konflikt. Adel Elsayed Sparr, från tankesmedjan West Asia-North Africa Institute i Amman, delar med sig av några förslag för att bättra på Syriens odds i ett post-konfliktscenario.

Det globala systemet för fredsbyggande trevar. Det pågår fler konflikter idag än för 25 år sedan. Vårt facit för fredsbyggande i Mellanöstern och arabvärlden är inte heller särskilt imponerande. Det är givetvis absolut nödvändigt med eldupphör och fredsavtal, men vi får inte glömma bort att förbereda och planera för freden vi slutligen lyckas medla fram. Fred håller sällan utan en klar handlingsplan för när den väpnade konflikten är över. Nu finns en chans att göra rätt i ett post-konfliktscenario för Syrien.

Det internationella samfundet är förhållandevis bra på medling, men har varit exceptionellt dåligt på att skapa hållbar fred. Hur ofta har man inte stått totalt handfallna när den militära aktiviteten är över? Närtida exempel är Afghanistan, Irak och Libyen. FN:s nya arkitektur för fredsbyggande tar detta i beaktande genom konceptet om hållbar och varaktig fred (eng. sustaining peace). Tanken är att se fred som ett ständigt pågående projekt; innan krig, under väpnad konflikt, efter ett fredsavtal, och med fortsättning utan slut.

Federica Mogherini sa efter rådsförhandlingarna om Syrien den 17 oktober 2016 att EU skulle inleda samtal angående landets framtid. Det ligger i linje med FN:s koncept om hållbar och varaktig fred. Mycket välkommet! Men vad innebär det i praktiken? Vilka förberedelser krävs innan fred i Syrien, och vad måste vi planera för efter kriget?

Förberedelser: vad kan (och bör) vi göra nu?

De senaste veckornas massaker i Aleppo gör det inte lätt att föreställa sig ett Syrien i fred, och det ryska hangarfartyget Admiral Kuznetsov lär hinna leverera ett dödligt klimax innan massakern är över. Men det finns minst sex saker vi kan börja göra nu, som antagligen också blir avgörande för hur varaktig en syrisk fred blir.

  1. Runt fem miljoner syrier har flytt den omedelbara osäkerheten inne i Syrien. Detta kan tas tillvara på genom att förse dem med nödvändiga kunskaper för att bygga upp Syrien igen. När konflikten är över måste det finnas tillräckligt många läkare, rörmokare, byggnadsarbetare, jurister, och så vidare, för att underhålla ett samhälle. Det hjälper dessutom syrier att leva värdiga liv idag.
  2. Vi kan skaffa oss en uppfattning om syriers förväntningar på återuppbyggnaden och efterkrigstiden, samt hantera dessa förväntningar. En faktor till att Mursiregeringen föll i Egypten var folkets orealistiskt höga förväntningar. Det misstaget bör inte upprepas.
  3. Att samla data om vilka behov och juridiska krav som syrier kommer ställa på en övergångsregering ger en uppfattning om vidden av nödvändiga finansiella åtaganden. Man kan i samband med detta även börja utfärda identitetshandlingar – särskilt för kvinnor och barn.
  4. När den väpnade konflikten är över kommer det behövas snabba framsteg. Det är viktigt att detta inte görs genom att bygga vidare på de statliga institutioner som fanns innan konflikten, eftersom de var en huvudfaktor till att konflikten bröt ut. Vi behöver hitta en modell för effektiv samhällsstyrning och beslutsfattande (eng. governance) som sträcker sig bortom linjära idéer om antingen diktatur eller demokrati.
  5. Syrien hyser antagligen världens största koncentration av våldsbejakande, stridande salafi-jihadister. Utan ett legitimt sätt att hantera detta, kommer de göra allt för att förstöra en framtida syrisk fred, och/eller fortsätta underminera säkerheten någon annanstans.
  6. Vi kan börja fundera på hur vi ska stärka den institutionella och lokala kapaciteten att tackla effekterna av klimatförändringar. Vi kommer enligt uppskattningar att få se tiotals miljoner klimatmigranter de närmsta 20 åren. Detta var en underliggande orsak till konflikten i Syrien, och för att undvika nytt lidande och nya tragedier behöver vi hitta nya lösningar och nya vägar framåt.

Plan: vad gör vi efter ett fredsavtal?

Ett fredsavtal verkar avlägset i dagsläget, men det betyder inte att det inte kommer ske. Vi kan dock med stor säkerhet säga att vad än parametrarna och förutsättningarna för ett fredsavtal är – vi talar kanske två år framåt i tiden – så kommer den vara oerhört bräcklig. Generellt måste det vara en syrisk process med internationellt stöd. Jag kan se tre viktiga interventioner.

  1. Samordning mellan givarländer är svårt, men helt nödvändigt för att undvika parallellt bistånd. Jag mötte en syrisk familj som hade fyra gaskök i Zaatari, flyktinglägret i Jordanien – ett från fyra olika givarländer. Ingen behöver fyra gaskök. För att undvika sådana absurda situationer krävs ett av alla givare erkänt samordningsorgan som hanterar allt bistånd till Syrien.
  2. Med så mycket vapen och okoordinerade miliser som finns i Syrien idag är risken mycket stor att konflikten blossar upp igen. Fredsbevarande styrkor är nödvändigt för att inte göra om samma misstag som i Libyen, men likaså integration av irreguljära styrkor in i en ombildad syrisk armé, som behöver engageras i aktiviteter som bidrar till mänsklig säkerhet.
  3. Givet krigets omfattning, och att så många syrier har begått hemskheter de aldrig kunnat drömma om – och antagligen ångrar – kommer vi behöva stödja en pragmatisk dialog om rättvisa kontra förlåtelse. Man behöver fundera på amnesti och bygga på den sydafrikanska erfarenheten.

Hemläxa för hållbar och varaktig fred

Ingenting är lätt med Syrien, och det ovan nämnda är långt ifrån en uttömmande lista. Men om vi använder konfliktens komplexitet som en ursäkt för att inte göra något, då är alla fredsplaner för Syrien dömda att misslyckas. Därför bör vi stödja EU:s intentioner att lägga lite energi på planering för efterkrigstiden och förberedelser inför densamma. FN:s nya ramverk för hållbar och varaktig fred måste implementeras utan förbehåll.

Robert Egnell bjöd i våras på tre väl avvägda lärdomar från kriget i Syrien, och framhöll vikten av att lära från våra misstag. Dessvärre visar vår historia att Hegel fram tills idag har haft rätt: vi lär oss av våra misstag att vi inte lär oss av våra misstag. Afghanistan, Libyen, och Irak är tre exempel. Frågan är om vi kan motbevisa Hegel och göra läxan den här gången i Syrien. Krig slutar – så mycket vet vi – och när det gör det i Syrien kommer landets och regionens framtid bero på det vi har gjort fram tills dess, från och med idag.

Adel Elsayed Sparr

Adel Elsayed Sparr är Deputy Director vid West Asia-North Africa Institute i Jordanien. Han har en master i säkerhetsstudier från University of St Andrews och undervisar i Mellanösternstudier vid Uppsala universitet.

Vill du skriva en text där du kommenterar, diskuterar eller kritiserar detta inlägg? Kontakta ämnesansvarig redaktör.

Ansvarig redaktör: Sebastian van Baalen, biträdande chefredaktör och ansvarig för Bistånd & Utveckling, Klimat & Säkerhet, Afrika.

Print Friendly, PDF & Email

Arkiverad under: Analys, Diplomati och dialog, EU, FN, Fredsbyggande, Mellanöstern, Terrorism och radikalisering Taggad som: EU, FN, fred, Islamiska Staten, Syrien

Kommentarer

  1. Pontus säger

    2016-12-21 kl. 15:28

    Man får alltid göra mans bäst att regulera konflikten i Syrien och vad som är mycket viktigt är att europa måste inte stå brevid utan delta i beslutstaganden. För att konsekvenser ser vi här. Ökad flyktingström hit är vad som ska igen hända nu. Europa måste vara intresserad i att lösa problem i början och som jag ser politiker vill inte blanda sig i sådana känsliga frågor..desto större hot existerar i europa

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Trött på traditionella säkerhetsperspektiv?

Vi tänker kritiskt men konstruktivt, nytt och brett, innovativt och jämställt om dagens säkerhetspolitiska problem och lösningar.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Rekommenderade inlägg

Människorna i Gaza lever och dör utan att någonsin se Palestina

2019-10-23 By Muhammad Shehada

Att läka folkmordets sår

2019-09-12 By Joakim Molander

De osynliga flyktingarna

2019-01-29 By Johan Schaar

Nyhetsbrev

Skriv upp dig för de senaste artiklarna i våra nyhetsbrev! Nyhetsbreven skickas en gång i månaden.

Senaste Kommentarer

  • Jahanara Nuri om Julhälsning från redaktionen för www.manskligsakerhet.se
  • Göran Beskow om Ny typ av människohandel kopplade till cyberbedrägerier
  • Christian Sundgren om Från befrielseledare till diktator
  • Åsa Öhrman Engvall om Reflektion – Om hopp i skamlöshetens tid

Etiketter

Afghanistan Afrika bistånd Colombia demokrati EU feminism FN folkrätt fred fredsbyggande Försvarsmakten Försvarspolitik Irak Iran IS Islamiska Staten Israel Kina klimat konflikt konfliktförebyggande korruption krig kvinnor fred och säkerhet kärnvapen Libyen Mellanöstern migration mänskliga rättigheter mänsklig säkerhet NATO Palestina radikalisering Ryssland Saudiarabien Sverige Syrien Säkerhet säkerhetspolitik terrorism Trump Ukraina USA utrikespolitik
Deprecated: Åtgärds-hooken genesis_footer_creds_text är föråldrad sedan version 3.1.0! Använd genesis_pre_get_option_footer_text i stället. Det här filtret stöds inte längre. Du kan nu ändra sidfotens text med hjälp av temainställningarna. in /customers/0/1/a/manskligsakerhet.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 5758