Mänsklig Säkerhet

Ett nätmagasin med syfte att bredda, fördjupa, informera och nyansera den säkerhetspolitiska debatten i Sverige

  • Förstasidan
  • Debatt
  • Analys
  • Ämneskategorier
    • Bistånd & utveckling
    • Diplomati & dialog
    • Folkrätt
    • Fredsbyggande
    • Inrikespolitik
    • Klimat & säkerhet
    • Kvinnor, fred & säkerhet
    • Press- och yttrandefrihet
    • Terrorism & radikalisering
    • Utrikespolitik
  • Geografiska områden
    • Afrika
    • Asien
    • Kina
    • Europa
    • Latinamerika
    • Mellanöstern
    • Ryssland
    • USA och Nordamerika
  • Fredens framtid
  • Om magasinet
    • Vår idé
    • Utgivning, policy och syfte
    • Skriv för oss
    • Skribenter
    • Redaktionen
  • Kontakt
  • English

Vi måste ta cyberhoten på allvar

2019-11-21 By Vendela Rupp och Emma Henriksson Lämna en kommentar

DEBATT Idag är vi beroende av digitala tjänster för att handla, läsa nyheter och hålla kontakt med varandra. Det innebär att vår vardag snabbt kan sättas ur spel genom cyberattacker och falsk information. Cyberhoten är inte bara en fråga för länders försvar utan för hela samhällen.

Digitala utvecklingen skapar både trygghet och otrygghet

Samhällen är mer beroende än någonsin av digital infrastruktur. Exempelvis betalar vi räkningar digitalt, delar med oss av personlig information och intressen via sociala medier och läser kartor med gps i mobilen. Med den digitala infrastrukturen har många samhällstjänster och vardagliga uppgifter förenklats. Men i ett samhälle som är mer beroende av digitala tjänster ökar också sårbarheten.

Digitala hot och sårbarheter påverkar i stor utsträckning människors vardag. Lagringen av privata personuppgifter – som exempelvis underlättar nätshopping – kan underminera personlig integritet, medan platstjänster som kan hjälpa oss hitta rätt också kan användas i övervakningssyfte. Här krockar ofta individens och statens intressen gällande säkerhet kontra frihet. Övervakning kan gynna statens intressen, medan individens integritet kränks och möjligheten att vara anonym begränsas.

Den digitala utvecklingen utgör alltså både möjligheter och sårbarheter som skapar både trygghet och otrygghet.

Hoten är olika på olika platser

Digitala sårbarheter skiljer sig beroende på olika faktorer, till exempel infrastruktur, samhällsuppbyggnad och regionala ramverk för cybersäkerhet.

EU fokuserar på att skapa ett öppet men säkert internet, vilket innebär avvägningar mellan personlig säkerhet, personlig frihet och statlig/regional säkerhet. Ett exempel är dataskyddsförordningen GDPR som syftar till att behålla fördelarna med digitala tjänster och informationsdelning, och samtidigt stärka skyddet av personliga uppgifter och individens integritet.

Svagare infrastruktur och en sämre tillgång till internet skapar andra sårbarheter. Ett tydligt exempel är Kinas finansiering av Afrikanska Unionens högkvarter. Teknik som Kina donerade – och uppbyggnaden av infrastrukturen – visade sig ha inbyggda “bakdörrar” som gjorde det möjligt för Kina att ta del av känslig information som lagrats på datorerna.

Krävs medvetenhet kring falsk information

Digitala medier är ett annat område som innebär både fördelar och nackdelar för demokratin. Digitala forum kan exempelvis förstärka yttrandefriheten och tillgången till information som i sin tur ökar den politiska medvetenheten bland medborgare.

Samtidigt kan förstås digitala medier utnyttjas. Att rösta digitalt, vilket introducerades i Brasilien redan 1996, kan främja demokratiska processer genom större och förenklat valdeltagande men medför även sårbarheter då digitala röstverktyg kan hackas eller manipuleras.

Framväxten av “fake news” och falsk informationsspridning kan destabilisera samhällen och tilliten till myndigheter. Därför krävs en medvetenhet kring falsk informationsspridning och utbildning inom källkritik för att göra människor mindre mottagliga för dessa budskap.

Utbildning överlag – och specifikt inom källkritik – är allt viktigare eftersom människors primära källa för nyheter och information är baserade på internet, inte minst på sociala medier som Facebook och Twitter. Däri ligger risken att utsättas för så kallade desinformationskampanjer, ett potentiellt problem för alla demokratiska institutioner. Ett känt exempel är valet i USA 2016 där det finns misstankar att ryska intressen påverkade väljares tillgång till information.

Allt det här ökar risken för minskad tillit till demokratiska institutioner och är ett exempel på den destabiliserande effekt cyberhot kan ha på samhällen.

Saknas juridiska ramverk för cybervapen

Cyberhot är givetvis också en fråga för världens försvarsmakter. Det saknas juridiska ramverk som reglerar användningen av cybervapen, cyberkrigföring och möjligheten att åtala ansvariga för den skada cyberoperationer kan orsaka.

Cybervapen och cyberkrigföring innebär attacker mot digital infrastruktur som har kraften att slå ut till exempel elnät eller specifik infrastruktur. Ett känt fall är dataviruset Stuxnet som användes för att skada urananrikningscentrifuger i Iran 2006. Viruset misstänks ha skapats av USA och Israel.

Här måste utvecklingen – och framförallt användningen – av cybervapen ta hänsyn till den påverkan cyberdomänen kan ha på samhället. Det är inte bara militär infrastruktur som är sårbar, vilket tidigare cyberattacker visat.

Digital sårbarhet skapar risker för en storskalig kris. Exempelvis drabbades Estland 2004 av en storskalig cyberattack som resulterade i att digitala banktjänster, el- och kommunikationsnätverk låg nere i över en vecka. En sådan attack påverkar inte bara individers möjlighet att utföra vardagliga ärenden som att betala räkningar, utan påverkar även räddningstjänsters möjlighet att agera under kris.

Samhället måste rusta sig

Med tanke på de möjligheter och utmaningar som vi har presenterat hittills, så krävs främst förebyggande åtgärder som tacklar frågan både högt och lågt. Ett starkt cyberförsvar inom militären hindrar inte existensen av sårbarheter i andra delar av samhället. Samhället måste också rusta sig mot digitala sårbarheter.

Vi vill se infrastrukturella åtgärder som begränsar inbyggda sårbarheter. Det kan till exempel vara frekventa penetrationstest för att hitta svagheter, utbildning kring ökad källkritik och så kallad cyberhygien. Vardagliga rutiner som behandlingen av främmande mail, användningen av främmande USB-stickor och vanan att ofta byta lösenord bör tar på allvar.

Långsiktig och hållbar utveckling inom cyberfrågor kan inte domineras av försvarslogik. Civilsamhället måste konsekvent inkluderas för att tackla frågan från ett perspektiv som berör samhället i stort – och som även bejakar personlig integritet utöver statliga intressen. Detta då dagens samhällen är mer beroende än någonsin av digital infrastruktur.


Vendela Rupp och Emma Henriksson
Vendela Rupp har en examen i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet från Försvarshögskolan och är en del av Mänsklig Säkerhets redaktion sen hösten 2018 samt FUF:s nätverk för Global Hållbar Fred och Säkerhet. Hon studerar även Folkrätt i kris och konflikt och skriver framförallt om sambandet mellan korruption och utveckling i Afrika.

Emma Henriksson studerar mastersprogrammet i politik och krig på Försvarshögskolan med inriktning statsvetenskap. Hon är även redaktörsassistent på Mänsklig Säkerhet sedan hösten 2018 och medlem i FUF:s nätverk för Global Hållbar Fred och Säkerhet.

Vill du skriva en text där du kommenterar, diskuterar eller kritiserar detta inlägg? Kontakta ämnesansvarig redaktör.

Den här texten publicerades först 20/11-2019 hos FUF:s Utvecklingsmagasin.

Redaktör:

Print Friendly, PDF & Email

Arkiverad under: Debatt, Demokrati, Uncategorised Taggad som: cyber, cyberattacker, cyberhot, cybersäkerhet, cybervapen, demokrati, mänsklig säkerhet

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Trött på traditionella säkerhetsperspektiv?

Vi tänker kritiskt men konstruktivt, nytt och brett, innovativt och jämställt om dagens säkerhetspolitiska problem och lösningar.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Rekommenderade inlägg

Människorna i Gaza lever och dör utan att någonsin se Palestina

2019-10-23 By Muhammad Shehada

Att läka folkmordets sår

2019-09-12 By Joakim Molander

De osynliga flyktingarna

2019-01-29 By Johan Schaar

Nyhetsbrev

Skriv upp dig för de senaste artiklarna i våra nyhetsbrev! Nyhetsbreven skickas en gång i månaden.

Senaste Kommentarer

  • Robert Keller om Biståndet minskar, fokus på Östeuropa, handel och migration
  • Eldrid Röine om Biståndet minskar, fokus på Östeuropa, handel och migration
  • Jahanara Nuri om Julhälsning från redaktionen för www.manskligsakerhet.se
  • Göran Beskow om Ny typ av människohandel kopplade till cyberbedrägerier

Etiketter

Afghanistan Afrika bistånd Colombia demokrati EU feminism FN folkrätt fred fredsbyggande Försvarsmakten Försvarspolitik Irak Iran IS Islamiska Staten Israel Kina klimat konflikt konfliktförebyggande korruption krig kvinnor fred och säkerhet kärnvapen Libyen Mellanöstern migration mänskliga rättigheter mänsklig säkerhet NATO Palestina radikalisering Ryssland Saudiarabien Sverige Syrien Säkerhet säkerhetspolitik terrorism Trump Ukraina USA utrikespolitik
Deprecated: Åtgärds-hooken genesis_footer_creds_text är föråldrad sedan version 3.1.0! Använd genesis_pre_get_option_footer_text i stället. Det här filtret stöds inte längre. Du kan nu ändra sidfotens text med hjälp av temainställningarna. in /customers/0/1/a/manskligsakerhet.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 5758