ANALYS Det har blivit allt vanligare att stater blandar sig i andra staters interna konflikter. Forskningsresultat visar dock att externt stöd i inbördeskrig kan få negativa konsekvenser, skriver Niklas Karlén, doktorand i freds- och konfliktforskning vid Uppsala Universitet.
Det pågående inbördeskriget i Syrien karaktäriseras ofta som ett proxykrig med en hög grad av internationell inblandning. Medan framförallt USA, Turkiet, Saudiarabien och Qatar tränar och utrustar den väpnade oppositionen så stödjer Ryssland och Iran den sittande regimen.
Syrien är inte unikt, utan forskning visar att direkt statlig inblandning i inrikespolitiska konflikter på någon av de stridande parternas sida har blivit allt vanligare sedan andra världskrigets slut. De pågående konflikterna i Demokratiska Republiken Kongo, Ukraina, Jemen, Sydsudan, Irak och Afghanistan utgör andra nutida exempel där vi ser hur utomstående stater aktivt stödjer rebellgrupper eller regering.
Externt stöd innebär att stater aktivt bistår en av de stridande parterna med regelrätta trupper (militär intervention) eller indirekt förser dem med resurser så som vapen, ammunition, pengar, träning, underrättelser, logistik eller annan materiel. Motiven bakom denna typ av inblandning varierar, men till skillnad från fredsbevarande operationer i FN:s regi eller internationella medlingsförsök så är syftet allt som oftast att försvaga en motståndare snarare än att främja en politisk lösning. Med tanke på att internationaliserade konflikter som den i Syrien regelbundet förekommer i medias strålkastarljus kan det vara värdefullt att titta närmare på vad vi faktiskt vet om hur externt stöd påverkar inbördeskrig. Så här ser i sju punkter några av de viktigaste forskningsresultaten ut.
För det första ökar externt stöd risken för att en väpnad konflikt bryter ut. I länder med politisk instabilitet kan utomstående stater bidra med resurser till oppositionen som är centrala i början av en väpnad kamp. Sådant stöd kan exempelvis innefatta träning, vapen, pengar eller fristäder. Tillgången till sådana resurser underlättar möjligheterna att mobilisera. Rebeller får många gånger träning och materiel i grannländer vilket stärker deras förmåga att använda sig av politiskt våld.
För det andra tenderar väpnade konflikter med externt stöd att pågå längre. Det sker framförallt när både regeringssidan och oppositionen får hjälp utifrån. Detta minskar möjligheten för en av parterna att få ett övertag på slagfältet då det hela tiden finns nya resurser att tillgå. Om däremot endast rebellsidan eller regeringen får stöd kan det öka chansen att den sidan vinner och att konflikten blir kortare. De flesta konflikter med utomstående inblandning är emellertid så kallade proxykrig vilket innebär att det finns externa stater på båda sidorna.
För det tredje vet vi att konflikter med externt stöd blir mer svårlösta än andra konflikter. När fler stater blandar sig i så komplicerar detta förhandlingsmiljön avsevärt. Svårigheterna med att nå en politisk lösning ökar allteftersom fler intressen måste tillvaratas och det tillkommer nya aktörer med möjlighet att blockera ett potentiellt avtal. Särskilt vissa typer av stöd – så som pengar eller vapen – skapar också en osäkerhet kring den andra partens kapacitet vilket kan försvåra en förhandlingslösning.
För det fjärde dör generellt sett fler människor i väpnade konflikter med externt stöd. Andelen konfliktrelaterade dödsfall ökar allteftersom fler resurser blir tillgängliga för de stridande parterna. Utomstående stater kan tillgodose rebeller och regeringar med dödligare vapen som de annars kanske skulle ha svårt att komma över och på så sätt kan de orsaka mer skada. När rebellerna får stöd utifrån är det också vanligare att fler civila dödas. Detta beror på att resurser från utomstående stater kan göra rebellgrupper mindre beroende av den lokala befolkningen. Med externt stöd behöver rebellerna inte på samma sätt vinna lokalbefolkningens lojalitet eftersom man redan har tillgång till de resurser man behöver för att strida.
För det femte leder väpnade konflikter med externt stöd många gånger till mellanstatliga konflikter. Om en stat engagerar sig i en annan stats inbördeskrig genom att stödja den väpnade oppositionen så kan detta förvärra ett redan ansträngt förhållande med den sittande regimen. Staten som är involverad i inbördeskrig kan då helt enkelt välja att slå tillbaka. Inbördeskrig med externt stöd till rebeller skapar således nya potentiella orsaker för mellanstatliga spänningar som kan leda till direkt krigföring mellan stater.
För det sjätte kan externt stöd leda till ökade våldsamheter mellan olika rebellgrupper. Väpnade grupper som erhåller stöd har en större sannolikhet att strida med andra grupper. En av anledningarna till detta kan vara att externa stater medvetet erbjuder stöd till vissa grupper för att strategiskt utmanövrera andra vars intressen inte är förenliga med deras långsiktiga politiska mål.
För det sjunde har externt stöd en påverkan på stater även efter det att krig tagit slut. Efterkrigsländer i vilka den nya regeringen tidigare fått externt stöd har sämre möjligheter att demokratiseras. Övergångar till demokrati påbörjas oftast när den part som tagit makten efter konflikten har en hög sannolikhet att vinna det kommande valet. Rebellgrupper som varit allierade med externa stater riskerar då en legitimitetskris i medborgarnas ögon eftersom de riskerar att stämplas som marionetter. Detta gör att det finns incitament att inte initiera en demokratisk process. Till sist ökar externt stöd till rebeller risken att stridigheter bryter ut på nytt. Utomstående stater kan på nytt komma att bistå med resurser men det kan även räcka med att det finns en förväntan om att man ska få stöd på nytt vilket i sig självt kan vara tillräckligt för att sänka trösklarna för remobilisering.
Forskningen är alltså relativt samstämmig: externt stöd i inbördeskrig har en rad negativa konsekvenser. Detta gör att vi borde tänka mer på hur vi kan minimera den här typen av statlig inblandning och istället uppmuntra multilaterala fredsbevarande insatser som till skillnad från externt stöd ofta har positiva effekter. Forskningen om varför stater slutar bidra med stöd är dock fortfarande i sin linda och än så länge vet vi mycket mindre om varför stater drar tillbaka sitt stöd än varför de beger sig in i konflikter till att börja med.
Niklas Karlén
Niklas är doktorand i freds- och konfliktforskning vid Uppsala Universitet. Hans forskning fokuserar främst på varför stater initierar och avslutar stöd till rebellgrupper och vilka konsekvenser sådana beslut får för väpnade konflikter.
Vill du skriva en text där du kommenterar, diskuterar eller kritiserar detta inlägg? Kontakta ämnesansvarig redaktör.
Ansvarig redaktör: Anders Mellbourn, senior redaktör.
Ann-Britt Sternfeldt säger
Mycket klok och viktig analys!
Olof säger
Mycket intressant. Ser det likadant ut när det externa stödet kommer från parter som inte är stater? Framförallt i Mellanöstern har det ju varit vanligt att andra biståndsgivare (privatpersoner, stiftelser, organisationer) bidrar med både ekonomisk och militär hjälp i konflikter. Tittar forskningen något på det?
Niklas Karlén säger
Hej Olof!
Tack för din kommentar. Stöd från utomstående organisationer, diasporor samt inflytelserika privatpersoner kan naturligtvis också påverka konfliktdynamiken. En studie belyste redan 2001 att det är en växande trend att även icke-statliga aktörer blandar sig i konflikter. Däremot är det värt att notera att sådant stöd generellt sett inte har lika stor påverkan som det stöd som ges av stater. Den främsta anledningen är att stater helt enkelt har mer resurser och ofta kan erbjuda ett mer mångfacetterat stöd än många andra aktörer (så som vapen, militär träning, avancerad utrustning, underrättelseinformation, fristäder). Stöd från andra externa aktörer ges framförallt i form av pengar. Det finns en hel del forskning även kring detta och då särskilt hur etniska grupper eller diasporor i andra stater ger stöd till rebeller eller regeringar av samma etnicitet. Generellt kan man säga att forskningen pekar på att även sådant stöd kan försvåra konfliktlösning och ha en rad negativa konsekvenser.
Olof säger
Jag förstår. Tack så mycket för svar.
Thomas Åkerblom säger
Hej Niklas,
Tack för en utmärkt artikel ! Den ger mig än en gång anledning att efterlysa systematiska, tidiga och kraftfulla sanktioner från de progressiva delarna av världssamfundet även mot de länder som stöder aggressiva parter – länder eller förtryckarregimer – i pågående eller framväxande konflikter. I första hand tänker jag på Ryssland, Iran och Saudi-Arabien. Lista gärna fler !
Med tanke på de flyktingströmmar som även i framtiden kan förväntas från olika konfliktområden, bör EU ha all anledning att aktivt verka för en så bred och kraftfull internationell uppslutning som möjligt omkring en systematisk och ändamålsenlig sanktionspolicy.
Att agera kraftfullt i förebyggande syfte är ju alltid på alla sätt både effektivare och oändligt mycket mindre resurskrävande än att åtgärda branden när den väl har fått fäste. På samma sätt förhåller det sig för övrigt också när det gäller det förebyggande klimat- och miljöarbetet i utvecklingsländerna.
Vänliga hälsningar
Thomas Åkerblom
Jägmästare
Nyköping
Niklas Karlén säger
Hej Thomas!
Tack för din kommentar. Jag delar din åsikt att de bästa åtgärderna är att agera förebyggande redan innan stater hunnit ge sig in i andra staters inbördeskrig. De tio stater som gav stöd till flest rebellgrupper under tidsperioden 1975-2009 innefattar USA, Ryssland, Kina, Kuba, Frankrike, Saudiarabien, Pakistan, Libyen, Sudan och Storbritannien.
Forskningen är i nuläget delad vad gäller om sanktioner fungerar för att påverka stater att avsluta sitt stöd när de väl börjat. Det finns enskilda fall då det tycks ha fungerat men vanligast verkar vara att sanktioner annars inte har önskad effekt.
Thomas Åkerblom säger
Hej Nicklas !
Hej Niklas !
Tack för ditt svar ! Det avgörande för sanktioners framgångspotential, är, menar jag, hur välriktade de är, hur helhjärtat och kraftfullt de genomförs samt vilken legitimitet de har i världssamfundets ögon. Bl.a. finner jag det obegripligt att Tyskland, trots aktiv medverkan i sanktionerna mot Ryssland med anledning av i första hand agerandet i Ukraina, bygger ut sin mottagningskapacitet avseende rysk naturgas, som ju bidrar till att finansiera rysk aggressionspolitik. Jag skulle gärna se en bred diskussion om förutsättningarna att utveckla och systematiskt utnyttja sanktionsinstrumentet som ett effektivt medel att förebygga konflikter och åstadkomma fred.
Thomas Åkerblom säger
I anslutning till mitt tidigare inlägg menar jag att sanktioner givetvis också bör riktas mot länder, regimer och andra, som stöder terrororganisationer och andra destruktiva krafter i främmande land, vilka med våld försöker ta makten i eller bara destabilisera det aktuella landet.
Thomas Åkerblom
Per säger
Det hade varit intressant att få läsa en utförlig artikel om vilka länder som givit vilket stöd och till vilka, i olika konflikter världen över sedan andra världskriget.
Niklas Karlén säger
Hej Per!
Du hittar en lista i excel-format över vilka som givit stöd till vilka 1975-2009 på http://ucdp.uu.se under fliken ”download” och ”UCDP External Support Dataset”. På Belgin San-Akca’s hemsida (https://nonstatearmedgroups.ku.edu.tr/nag_list.php) finns också en lista över väpnade grupper aktiva sedan 1945 och vilka länder de fått stöd av vilket kanske kan vara av intresse för dig.