Ett helt nytt sätt att bedriva utrikesjournalistik har sett dagens ljus. Blank Spot Projekt syftar till att producera högklassig medborgarfinansierad journalistik från världens mest underrapporterade områden. På onsdagen förra veckan lanserade Blank Spot Project sina första reportage. Anna Kristiansson, journaliststudent och vår egen redaktionsassistent, har läst reportagen och berättar mer om bakgrunden till projektet.
För att förstå den värld vi lever i, och kanske framför allt världen som vi inte lever i så krävs det möten, samtal och engagemang som sträcker sig utanför vår egen krets. Ibland får vi möjlighet till dessa upplevelser och möten själva, men oftast sker de genom att läsa rapporter, reportage och genom att lyssna till föreläsningar och nyheter. Ofta är det journalister runt om i världen som utfört samlat informationen, berättelserna och som beskrivit beskrivit skeenden från platser dit få har chansen att resa.
Samtidigt som behovet av att förstå omvärlden aldrig varit större så krymper utrikesredaktionerna på alla tidningar och resurserna minskar. Publicisterna bakom Blank Spot project, bland annat frilansjournalisten Martin Schibbye, påpekar på hemsidan att de ”känner en stor oro för den här utvecklingen. För de reportage som inte blir skrivna. För de konflikter som glöms bort och för de människor som inte ges en röst”. Svaret på utvecklingen är ett mycket spännande och banbrytande initiativ – en reportagesajt med medborgarfinansierad journalistik. Tanken med Blank Spot Project är just att kunna erbjuda högklassig utrikesjournalistik som inte bara skriver om händelser som sker just nu, utan som även kan presentera djupare förståelse från områden som annars är underbevakade. Istället för att vara beroende av annonsörer som inkomstkälla så finansieras Blank Spot Project via medlemmar som betalar en medlemsavgift samt donationer från privatpersoner. Bara under uppstartsperioden lyckades de få in över en miljon kronor.
De första reportagen
Efter lanseringen har vi äntligen fått se de första resultaten av Blank Spot Project. Tre så kallade Blank Spots är ifyllda genom en rad fördjupande reportage från Peru, Burma och Thailand.
Journalisten Nils Resare har skrivit reportaget “När diktaturen fick köpa Jasplan” från Thailand. Här får vi läsa en text som handlar om hur förhandlingar kan se ut bakom kulisserna och vilka makter som spelar roll när det gäller vapenköp. Genom alla svenska turister som åker till Thailand varje år är landet relevant för oss, och att vi tar till oss information som sträcker sig bortom palmer, vackert väder och vita stränder. Att få läsa grävande reportage från Thailand är någonting som gör att vi kan sätta relationen mellan Sverige och Thailand i ett nytt ljus, men också utveckla vår bild av detta mycket omtyckta land i Sydostasien.
Reportaget har fått stor uppmärksamhet och bland annat så har Stig Henriksson (V) skrivit en interpellation till Försvarsministern Peter Hultqvist (S) där han bland annat frågar om han kände till de 37 thailändska officerarna som inom ramen för JAS Gripen-affären med Thailand fått stipendium för studier i Sverige samt varför detta har hemlighållits. Läs hela interpellationen här.
Reportaget “Guld, gruvor och grävskopor” av journalisten Carolina Jemsby och fotografen Martin Edström från norra Burma är inte bara ett grävande reportage från en av världens mest slutna diktaturer. Här möter också kvalitativ utrikesjournalistik med ny teknik. Som läsare hamnar vi i bilder som presenteras via 360-teknik, alltså att vi kan förflytta oss i datorskärmen som om vi var på plats i Burma. Detta tillsammans med olika bakgrundsljud förstärker verkligen upplevelsen av att känna på Burma.
Reportaget är uppbyggt så att vi som läsare klickar oss fram, på pilar och andra symboler och sedan läsa en liten text och lyssna till Carolina Jemsbys röst. Utgångspunkten är en rondell i Norra Burma och vi kan med hjälp av pilar förflytta oss till olika platser och berättelser. Vi får bland annat komma in i stAden MyitKyina. Här får vi möta personer som jobbar med mänskliga rättigheter i regionen. Vi får höra om övergrepp som sker i gruvstaden Hpakant i samband med att man bryter Jade. Här säljer svenska Volvo sina grävskopor.
Eftersom att det är ett nytt sätt att läsa reportage på är det i början lite förvirrande, kanske klickar man på samma sak flera gånger. Samtidigt så är reportaget revolutionerande, och skapar ett unikt möte mellan fotografi och radio.
I de andra reportagen från Blank Spot Spot får vi även följa med till Peru, samt läsa ytterligare två reportage från Thailand. Reportagen från Blank Spot Project håller hög kvalitet – både bilderna och texterna. Det är häftigt att se journalister börja skapa reportage som inte följer en klassisk linje, utan är mer anpassade till en digital värld och en värld där läsning på skärmen bara blir vanligare och vanligare.
Framtiden
I en bransch där det gång på gång talas om nedskärningar och frågetecken om hur man ska få den klassiska grävande och granskande journalistiken att överleva, så visar Blank Spot Project att det faktiskt går att hitta lösningar. Har man en tydlig idé och både ambition och förmåga så tycks också som att människor kan vara villiga att betala för journalistik som breddar och fördjupar deras kunskaper. Om det ekonomiska stödet för Blank Spot Project fortsätter så kan detta vara början på en ny era för svensk utrikesjournalistik. I en globaliserad och alltmer sammanlänkad värld är det inte bara ett stort nöje att få följa med till exotiska platser, det är också en väldigt viktig samhällsnyttig tjänst som skapar perspektiv på och förståelse för vår omvärld och därmed också oss själva.
Anna Kristiansson
Journaliststudent och redaktionsassistent på Mänsklig Säkerhet
Lämna ett svar