ANALYS. När Sverige nu tagit över EU-ordförandeskapet kommer det bland annat att innebära en ledande roll i samarbetet med the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), ett block bestående av tio sydostasiatiska länder. ASEAN beskrivs ofta som en sydostasiatisk motsvarighet till EU och blocket förväntas spela en viktig roll i asiatiska fredssträvanden och regional säkerhetspolitik. Inget kan dock vara felaktigare.
Just nu väntar stor del av omvärlden på att ASEAN skall se till att någotsånär demokratiska förhållanden återupprättas i medlemsstaten Myanmar efter en militärkupp i februari 2021 som följts av en blodig klappjakt på alla tänkbara som opponerar sig mot maktövertagandet. Men redan där faller argumentet att ASEAN är någon form av sydostasiatiskt EU. ASEAN:s två grundläggande principer är konsensus där samtliga medlemsländer måste vara ense — och icke-inblandning i medlemsländernas ”inre angelägenheter”. Det betyder att ASEAN sedan det grundades i Bangkok den 8 augusti 1967 inte har löst en enda fråga som rör de ”inre angelägenheterna” eller konflikter mellan medlemsländerna.
Inga ASEAN-protester mot Indonesiens invasion av Östtimor 1975
Indonesien invaderade den tidigare portugisiska kolonin Östra Timor 1975, vilket föranledde protester från FN. Ett mer än tjugo långt inbördeskrig följde och ledde till slut till en av FN övervakad folkomröstning i augusti 1999 där en överväldigande majoritet valde självständighet. Lokala miliser stödda av den indonesiska armén gick då bärsärkagång i territoriet. Hus och egendomar förstördes och folk drevs på flykt. Men ASEAN gjorde inget vare sig efter invasionen, under ockupationen och efter folkomröstningen för det skulle innebära inblandning i ”Indonesiens inte angelägenhet”. Det blev istället Australien som på FN:s uppdrag ingrep, återställde ordningen och kunde se till att Östra Timor fick sin självständighet.
ASEAN tyst i interna ASEAN-konflikter och även om kinesisk expansion
2011 drabbade thailändska och kambodjanska trupper samman vid det omstridda tempelkomplexet Preah Vihear på gränsen mellan de två medlemsländerna, som bägge kräver området som sitt. ASEAN kunde givetvis inte göra något.
ASEAN har inte heller försökt medla i andra gränsdispyter som rör medlemsländer, som Kambodja och Vietnam, Laos och Thailand, Filippinerna och Malaysia (över delar av Sabah på norra Borneo) samt frågan om muslimsk gerilla som rör sig fram och tillbaka över gränsen mellan Thailand och Malaysia.
ASEAN har heller inte kunnat ena sig om en gemensam ståndpunkt i konflikterna i Sydkinesiska havet eftersom flera medlemsländer inte vill stöta sig med stormakten Kina, som ställer krav på hela området.
ASEAN skapad som anti-kommunistisk allians
Så vad är då ASEAN och har blocket åstadkommit något överhuvudtaget sedan 1967? Man bör hålla i minnet att det bildades under det kalla krigets dagar och omfattade Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien och Filippinerna. Det var en i huvudsak anti-kommunistisk allians och som sådan en efterföljare till the Southeast Asia Treaty Organization, SEATO, som skulle ha blivit ett sydostasiatiskt NATO men inte lyckades med det. Dialog och samarbete mellan de fem länderna, men inte någon militär allians blev svaret och det var ASEAN.
Malaysia hade just upplevt över ett årtionde av inbördeskrig mellan kommunistisk gerilla och trupper från främst den f d kolonialmakten Storbritannien. Ett liknande kommunistiskt uppror hade slagits ner i Filippinerna och en konflikt mellan det starka indonesiska kommunistpartiet och landets militär hade lett till kupp och massmord på misstänkta rebeller. Thailand var också ostadigt med kommunistisk gerilla på landsbygden och i Singapore slog presidenten Lee Kuan Yew hårt mot stadsstatens vänsterkrafter. Ett år efter att det brittiska protektoratet över Brunei upphörde 1984 blev det lilla sultanatet på Borneos västkust ASEAN:s sjätte medlem.
Konsensus och icke-inblandning förblev de gyllene principerna, men det fanns en fråga där de alla kunde enas och inte rörde någon ”inte angelägenhet” utan just det som var anledningen till att ASEAN fanns: den vietnamesiska interventionen i Kambodja under nyåret 1979 – 80 och föreställningen att det pro-sovjetiska Vietnam utgjorde ett hot mot resten av Sydostasien.
Vietnams intervention i Kambodja enade dock ASEAN
ASEAN tillsammans med Västvärlden och Kina stödde det väpnade motståndet vilket till slut ledde till ett vietnamesiskt tillbakadragande från Kambodja, FN-ingripande och allmänna val. ASEAN förlorade i ännu högre grad det som höll blocket samman när Vietnam blev medlem 1995. Vietnams närmaste bundsförvant, Sovjetunionen, hade rasat samman och man behövde en ny partner gentemot ärkefienden Kina. Dessutom hade Vietnam börjat införa omfattande reformer för att omvandla det socialistiska systemet till en marknadsorienterad ekonomi.
Handel i fokus i kretsen av primärt auktoritära ASEAN-länder
Handel med grannländerna blev därför en prioritet, även om handeln inom ASEAN inte på långt när är lika fri som den mellan EU-länderna. 1997 blev Laos och Myanmar medlemmar och Kambodja skulle också ha blivit det. Men kupp och osäkerhet om vem som hade makten i Kambodja gjorde att landet först 1999 blev blockets tionde medlem.
Så där är vi idag: ett block bestående av tio länder där två, Laos och Vietnam, är faktiska enpartidiktaturer och Kambodja som efter att all opposition krossats blivit en faktisk enpartidiktatur. Brunei är en absolut monarki, Myanmar en militärdiktatur och Singapore en autokratisk stat med liten tolerans för opposition eller ens uppfattningar som inte sammanfaller med den officiella. Malaysia är en halvdemokrati med starka säkerhetslagar och i Filippinerna har sonen till den gamle diktatorn Ferdinand Marcos just tillträtt som ny president.
Thailand har allmänna val men har vid flera tillfällen blivit militärkupper då ”fel parti” vunnit. Indonesien, under årtionden en ren diktatur, har under det senaste årtiondet och mot all förväntan utvecklats till Sydostasiens starkaste demokrati. Men även där infördes i slutet av 2022 nya lagar som kringskär yttrandefriheten och är diskriminerande mot religiösa och sexuella minoriteter. Bland annat har sex mellan män och kvinnor utanför äktenskapet kriminaliserats och därmed indirekt även förbindelser mellan personer av samma kön. Det är nu också förbjudet att ”förolämpa” presidenten, vice presidenten och statliga institutioner.
Mot den bakgrunden är det nativt att förvänta sig att ASEAN skulle kunna inta en positiv nyckelposition i Sydostasien. Det enda konkreta man har att uppvisa vad det gäller samarbete mellan medlemsländerna är vissa handelslättnader, enklare visumbestämmelser och en del sportevenemang. 2012 antogs en deklaration om mänskliga rättigheter, men det är inget av medlemsländerna som lever upp till den.
Med andra ord: ASEAN är ett block bestående av i huvudsak odemokratiska nationer som inte kan enas bakom något väsentligt. Det kan inte till närmelsevis jämföras med EU.
Bertil Lintner, frilansjournalist baserad i Thailand, medverkar regelbundet i Mänsklig Säkerhet och skriver bl a för Asia Times. Författare till flera böcker om politik och utveckling i Asien och porträtterades nyligen i Amnestys medlemstidning.
Redaktör: Gerd Johnsson-Latham
Lämna ett svar